Tavaramerkki
Tavaramerkki antaa mahdollisuuden nimetä esimerkiksi tuote, palvelu tai uusi keksintö yksilöllisesti, jolloin erottuminen muista markkinoilla olevista kilpailevista tuotteista tapahtuu jo nimen perusteella. Tavaramerkit voivat olla esimerkiksi sanamerkkejä, sanakuvioyhdistelmiä, kuvioita, tietynlaisia kuvasarjoja tai ääniefektejä. Tavaramerkkirekisteröinnin piiriin kuuluvat myös ulkonäöltään tavanomaisesta poikkeavat tuotepakkaukset.
Rekisteröitymisen jälkeen tavaramerkki pysyy haltijansa käytössä niin kauan kuin se halutaan pitää voimassa, uudistamalla se 10 vuoden välein. Tavaramerkki rekisteröityy lopullisesti teknisen tutkimuksen ja väiteajan jälkeen, joten myönnetyn tavaramerkin validiteetti on hyvällä pohjalla. Tavaramerkkisuojauksen yksi merkittävimmistä eduista on myös rekisteröitymisen myötä saatu high tech-status.